chelonia همراهی آمریکا استرالیا استرالیا

chelonia: همراهی آمریکا استرالیا استرالیا کره شمالی وزارت خارجه وزیر امور خارجه اخبار بین الملل

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ٥میلیون نفر ، آوار دلهره بر سر ١

خبر رسيد كه ساختمان كناري آن كه ازقضا آن هم مسكن مهر هست، همچنان مستحكم سرپاست و حتي آجري از آن هم نيفتاده. پيمانكارش علی رغم دو پيمانكار ديگر، بوي تعهد مي داد

٥میلیون نفر ، آوار دلهره بر سر ١

آوار دلهره بر سر ١/٥میلیون نفر

عبارات مهم : اسلام

خبر رسيد كه ساختمان كناري آن كه ازقضا آن هم مسكن مهر هست، همچنان مستحكم سرپاست و حتي آجري از آن هم نيفتاده. پيمانكارش علی رغم دو پيمانكار ديگر، بوي تعهد مي داد و از جيبش براي اين پروژه خرج كرده بود. گويا اشاره نيكزاد، وزير راه و شهرسازي احمدي نژاد نیز به همان ساختمان است كه محل بهره برداري سياسي و فرار رو به جلو شده. نيكزاد، وزير راه وشهرسازي دولت احمدي نژاد كه اين روزها محل هجمه منتقدان قرار گرفته بود، جوابيه اي منتشر كرد و در آن اين انتقادات را سياسي خواند و باز هم مانند سايت دولت بهار كه منتسب به احمدي نژاد و يارانش هست، ادعا كرد تنها ديوارهاي تعدادي از واحدهاي مسکوني دچار آسيب شده است است.

٥میلیون نفر ، آوار دلهره بر سر ١

پيمانکاران ٢ بيمارستان دستگير شدند

از آن طرف، جنجال ها سر دو بيمارستان تخريب شده است در سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب هم صداي همه را درآورده هست؛ دو ساختماني كه هر دو تنها چند سالي است كه به بهره برداري رسيده اند و حالا شدت تخريب هاي آنها آن قدر بالاست كه كارشناسان از ضعف طراحي، اجرا و كيفيت مصالح آن، يكجا حرف مي زنند. اين اتفاق آن قدر سنگين بود كه محمدرضا عدالت خواه، رئيس کل دادگستري استان کرمانشاه، از دستگيري پيمانکار بيمارستان سرپل ذهاب که در زمين لرزه اخير تخريب شده، خبر داد. رئيس کل دادگستري کرمانشاه گفت: پيمانکار با وثيقه آزاد مي شود تا ساختمان بيمارستان را بازسازي اصولي و فني و براي مردم قابل استفاده کند. يك روز قبل از آن هم خبر آمد كه پيمانكار بيمارستان اسلام آباد غرب در بازداشت هست. صادق عزيزي، دادستان عمومي و انقلاب اسلام آباد غرب، در تشريح جزئيات خبر بازداشت پيمانکار بيمارستان اين شهرستان گفت: اين فرد با عنوان اتهامي تقلب در ساخت بناي دولتي و نيز داشتن شاکي خصوصي در بازداشت است.

اينها تنها اخبار قضائي اين روزها راجع به غلط های پيمانكاران نيست.مهدي اميري اصفهاني، معاون امنيتي دادستان کل کشور، نیز گفته: همان طور که مستحضر هستيد، کارفرماي بيمارستان سرپل ذهاب روزهاي گذشته بازداشت شده است و دستگاه قضا با قاطعيت اين پرونده را پيگيري خواهد کرد؛ زيرا رعايت استانداردهاي فني و اصول ايمني در ساخت وسازها و نظارت دقيق بر اعمال آنها از سوی همه دست اندرکاران ذي ربط ضرورت دارد و حفظ جان و مال مردم وظيفه اي انکارنشدنی است و از کوتاهي در اين عرصه نمی توان گذشت؛ بنابراین به مردم عزيز قول برخورد قاطع با مسببان اين اتفاق را مي دهيم».

خبر رسيد كه ساختمان كناري آن كه ازقضا آن هم مسكن مهر هست، همچنان مستحكم سرپاست و حتي آجري از آن هم نيفتاده. پيمانكارش علی رغم دو پيمانكار ديگر، بوي تعهد مي داد

متضرران از مسكن مهر شكايت كنند

اين در حالي است كه اين روزها، چند نفر از حقوق دانان گفته اند افرادي كه در مسكن مهر آسيب ديده اند، مي توانند شكايت كنند. بهمن كشاورز، رئيس اتحاديه سراسري کانون هاي وکلاي دادگستري ايران (اسکودا)، با اشاره به تخريب منزل هاي مسکن مهر در زلزله غرب کشور، گفته: در اين باره مانند بسياري از موارد ديگر، شرکت هاي نظارتي و به ويژه مجلس وقت، نظارت کافي را نداشته اند و با قضيه با اغماض و تسامح بسيار برخورد کرده اند؛ بنابراين کساني که عملا و بالفعل از اين قصور يا تقصيرها لطمه ديده و متضرر شده است اند، مي توانند شکايت کنند.

تعداد فوتي ها دروغ است

از اين خبرها بگذريم، مي گويند تنها دو نفر در ساختمان هاي مسكن مهر فوت كرده اند؛ خبري كه البته شاهدان عيني آن را رد مي كنند. يكي از محلي ها به «شرق» مي گويد: «فقط يكي از دوستان من در اين مسكن مهر بود و چهار نفر از خانواده اش زير آوار مردند! دروغ هست. كجا فقط دو نفر مرده اند؟».

٥میلیون نفر ، آوار دلهره بر سر ١

وجدانم آسوده است

سراغ پيمانكار اول مي روم؛ همان كه ساختمانش نريخته و گويا هنوز تعهد كاري دارد. مي گويد: «برايم پول مهم نبود. به شرف مرتضي علي ٦٥٠ ميليون تومان از جيب گذاشتم. ضرر كردم؛ ولی اين مسكن مهر را درست ساختم تا وجدانم آسوده باشد». مي پرسم اين ساختمان هاي بغلي را چه کسی ساخته؟ مي گويد: «بعضي از همكارانم. چه بگويم؟ بگويم كيفيت كارشان خراب است؟ من تمام وقت خودم بالاي سر كار بودم. ناظر بودم. حتي تعاوني هاي وزارت مسكن و شهرسازي هم ناظر مقيم سر كار فرستادند؛ ولی من با آنها كار ندارم. راضي نمي شدم به نظارت ها. خودم بالاي سر كار بودم».

خبر رسيد كه ساختمان كناري آن كه ازقضا آن هم مسكن مهر هست، همچنان مستحكم سرپاست و حتي آجري از آن هم نيفتاده. پيمانكارش علی رغم دو پيمانكار ديگر، بوي تعهد مي داد

البته اين گفته او را رئيس شرکت نظام مهندسي ساختمان استان پایتخت کشور عزیزمان ایران رد مي كند. او روز گذشته خبر داد ٩٠ درصد ساختمان ها ناظر نداشته اند. با اين حال، شواهد عيني چيز ديگري مي گويد. حتي يكي از مهندسان سازه كه در محل حضور داشت نیز مي گفت تقريبا هيچ يك از اين سازه ها، بي ناظر نبوده اند. به نظر مي رسد ادعاهاي مطرح شده است چيزي شبيه فرار به جلو از سوي برخي مسئولان شرکت نظام مهندسي باشد. پيمانكار البته اشاره مي كند كه با وجود نظارت از سوي ناظران تعاوني هاي مسكن و شهرسازي، اين نظارت ها بسيار كم بوده و نمي شد روي آنها حساب كرد. او در ادامه حرف هايش اشاره مي كند به تفاوت تخريب دو مسكن مهر اسلام آباد غرب: «در اسلام آباد، فاز يك تقريبا كامل تخريب شده؛ ولی فاز دو كه سال ٩١ ساخت آن را شروع كردم و سال ٩٣ آن را تحويل دادم، در پاركينگ فقط چند ديوار كه هنوز سوار نشده بود و اتصال نداشت ريخته؛ ولی جاهاي ديگرش حتي يك آجر هم نيفتاده و شيشه هم حتي نشكسته».

نظر او را راجع به تخريب مسكن مهرهاي ديگر مي پرسم. مي گويد: «تيرها خيز برداشته. مشخص است طراحي آنها اشكال داشته… طراحي با سازه همخواني نداشته… شدت اين زلزله اوج بوده، ولی سازه هم خيز خورده بود. بعد ديوارها يكي يكي روي هم افتادند…».

٥میلیون نفر ، آوار دلهره بر سر ١

٢ نفر فوتي در محوطه بودند نه داخل خانه!

پيمانكار ديگر كه چندان دل خوشي براي پاسخ گويي نداشت، تا پرسشم را مطرح مي كنم، با اوقات تلخي مي گويد حرف نمي زنم. ولی ثانيه اي بعد مي گويد: «فقط اين را بگويم كه فقط دو نفر از دوهزارو ٥٠٠ نفر ساكن مسكن مهر فوت شدند. آن هم داخل مسكن مهر نبودند؛ در محوطه بودند».

وقتي آماده پاسخ گويي مي شود، نظرش را در مورد عكس منتشرشده از ستون هاي مسكن مهر مي پرسم. همان عكسي كه نشان مي داد انگار خرده آجر در ستون ها بوده و همين مسئله استحكام آنها را زير سؤال برده هست. تند مي شود: «اگر در پايه اش خرده آجر باشد با زلزله ٧,٣ ريشتر دوام مي آورد؟ كدام عقل اين را قبول مي كند؟ اينها همه دروغ است…».

صداي بوق مي آيد. ديگر صدايش را نمي شنوم. گويا خوش ندارد كسي اشتباهاتش را به رويش بياورد.

عكس جنجالي تكذيب شد

يك منبع آگاه كه براي بازديد از محل تخريب هاي گسترده در سرپل ذهاب حاضر شده است بود، نظر تخصصي اش را در مورد انتشار آن عكس مشهور به «شرق» مي گويد: «مغلطه شده است هست. آنچه در عكس ديديد، ستون اصلي نيست، بلكه ملاتي است كه با آن مي درخواست کردند سنگ را روي ستون سوار كنند. نیازی به آن ملات هم نبود و مي توانستند سنگ را روي ستون اصلي هم راه اندازی كنند».اين متخصص سازه از گستردگي تخريب ها مي گويد: روستاي كوئيك تقريبا صددرصد تخريب شده است و حدود صدنفر كشته داشته هست. عمدتا ساختمان ها روستايي و قديمي بوده و فقط چند ساختمان نوساز سالم مانده اند.او به ساختمان هاي داخل شهر هم اشاره كرده و مي گويد: در خود شهر ساختمان هاي مختلفي آسيب ديده اند.

برخي از ساختمان هاي شخصي ساز هم تغييرشكل داده اند؛ ريخته يا آسيب هاي زيادي ديده اند كه اين آسيب ها به دليل عدم رعايت الزامات مقررات ملي ساختمان و يك سري اصول مشخص و معين مهندسي ساختمان بوده و ناشي از ايرادات طراحي و بعضا ايرادات اجراي ساختمان بوده هست. اين منبع آگاه مي گويد: سازه هاي مسكن مهر سرپل ذهاب سالم هست، ولی ديوارهاي بيروني فروريخته كه ناشي از عدم اجراي صحيح جزئيات سفت كاري و نازك كاري ساختمان هست. دو ساختمان مسكن مهر كه ساكن هم نداشت، آسيب جدي و اساسي ديده، به نحوي كه يك طبقه به طوركلي از بين رفته كه نشان مي دهد علاوه بر ايرادات در اجرا، بتون كيفيت مورد نیاز را نداشته است.

به گفته او، هيچ ساختمان مسكن مهري طبق گفته ها بدون ناظر نبوده هست. بنابران بايد خواستار پاسخ گويي ناظران آن هم بود. اين متخصص سازه كه در محل حضور داشته، با اشاره به تخريب ساختمان بيمارستان اسلام آباد غرب، مي گويد: اين ساختمان به طوركلي آسيب ديده و نماي ديوارها و همين طور سقف هاي كاذب آن هم فروريخته اند كه به ايرادات اجرائي برمي گردد.

او با اشاره به ساختمان هاي شخصي ساز در اين منطقه هم مي گويد: شخصي ساز ها علاوه بر اشكالات طراحي، غلط های فاحش در سازه هم داشتند، زيرا برخي از آنها كاملا كج شده است و تغييرشكل داده بودند كه با همان بازديد كلي، غلط های محاسباتي و اجرائي آن مشهود بود.مي پرسم آيا مي توان مقاوم سازي آنها را در دستور كار قرار داد؟ مي گويد: در مورد مقاوم سازي، دو نظر كلي مطرح هست؛ ممكن است قابل مقاوم سازي باشد كه بعد از ارزيابي اوليه مشخص مي شود، ولی ممكن است به طوركلي ساختمان هايي كه آسيب ديده اند به دو نتيجه منتهي شوند؛ امكان مقاوم سازي و بهسازي ندارند و بايد تخريب شوند يا اينكه امكان دارد، ولی هزينه آنها بالاست كه اگر تخريب شده است و دوباره ساخته شوند، ارزان تر تمام مي شود. به هرحال با ديدن نمي شود گفت، سازه بايد ارزيابي شده است و آزمايش شود. او همچنين به تخريب هاي گسترده مصلاي سر پل ذهاب، ساختمان تأمين اجتماعي و ساختمان حرم حضرت احمدبن اسحاق(ره) اشاره مي كند كه هر سه دچار آسيب هاي كلي و ريزش هایی شده است هست. به گفته او البته ساختمان حرم مطهر حضرت احمدبن اسحاق(ره) فروريخته؛ ولی گنبد و مناره هاي آن به طور كامل سالم مانده است.

ساختمان ٣ ماه ساخت، فروريخت

اين متخصص سازه به تخريب گسترده در شهرك نوساز پولادي اشاره كرده و مي گويد: در شهرك پولادي، ساختمان هاي متعددي به طور كامل تخريب شده است هست. از جمله دو ساختمان بتوني و يك ساختمان فولادي كه به طور كامل تخريب شدند و گفته مي شود تعدادي در آنها جان خود را از دست داده اند. برخي ساختمان هاي آسيب ديده اين محل نشان از غلط های فاحش مهندسي دارد. از جمله در سازه فولادي با وجود اتصال راحت تير و ستون، هيچ گونه مهاربندي يا سيستم مقاوم جانبي اجرا نشده است و حتي مالك يكي از اين ساختمان ها ادعا مي كند كار ساختمان سه ماه پيش تمام شده است و در آن سكونت كرده هست. اين در حالي است كه از سال ها قبل، لزوم طراحي و اجراي سيستم مقاوم جانبي در كل كشور براي ساختمان هاي فولادي و بتوني مورد نیاز الاجراست و نمي توان پذيرفت ساختماني كه سه ماه پيش به اتمام رسيده، با چنين اشكالات فاحشي روبه رو شده است باشد؛ زيرا ساختمان بايد در مرحله اسكلت به دليل ضعف اجرا و نداشتن بادبند، متوقف مي شد؛ نه اينكه امروز بعد از زلزله، اتصال تير از ستون، به راحتي جدا شود.

مسكن مهر خالي، فروريخت

سید ابوالفضل موسوی بیدکی، عضو كميسيون عمران نيز كه ديروز از محل اتفاق بازديد كرد، به «شرق» مي گويد: در ساختمان هاي مسكن مهر اسلام آباد غرب كه هنوز تحويل داده نشده بود، نوع مصالح مصرفي از جمله بتون و آرماتور بي كيفيت بود. در ساختمان هاي اسلام آباد، بتون بسيار سست بود و تكه هاي داخل ستون كه بايد مقاومت اوج داشته باشد، راحت خرد مي شد. اين امر نشان مي دهد كه پيمانكار نسبت به آن ساختمان خاص درست عمل نكرده است كه بايد پيگيري شود.او در ادامه به تخريب دو ساختمان مشخص در اسلام آباد غرب اشاره كرده و مي گويد: بازديد از بيمارستان اسلا م آباد غرب كه تازه مورد بهره برداري قرار گرفت، با بررسي اجمالي مشخص شد كه هم به لحاظ طراحي و هم اجرا و هم مصالح داراي اشكال است.

پيش لرزه ها به داد مردم رسيد

موسوي با اشاره به ضعف طراحي و نظارت در مسكن مهر اسلام آباد غرب همچنين مي گويد: اتصالات ديوارها با هم و نما پايداري نداشته كه نشان مي دهد طراحي الحاقات و پارتيشن بندي ها مشكل دارد و اگر پيش لرزه ها نيامده بود و مردم ساختمان ها را تخليه نكرده بودند، قطعا با تلفات بالايي همراه مي شديم.

اولتيماتوم به وزارت راه وشهرسازي

از او راجع به پيگيري هاي كميسيون عمران مجلس در اين باره مي پرسم. مي گويد: كميسيون عمران هفته پيش جلسه اي با مسئولان وزارت راه وشهرسازي راجع به قانون نظام مهندسي داشت. اكنون دو سال است كه منتظر هستيم ضوابط قانوني نظام مهندسي را اصلاح كنند؛ ولی آنها معطل كرده اند؛ به همين دليل به وزارت راه وشهرسازي تذكر رسمي داده و به آنها يك ماه وقت داديم كه اين لايحه را ارائه دهند. اگر نه خود نمايندگان طرحي را آماده كرده اند. به هر حال قانون نظام مهندسي بايد به اندازه كافي محكم باشد كه در برابر اين حوادث به مردم پاسخ گو باشيم.

ترديد از پايداري ساختمان هاي مسكن مهر

عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به نگراني از پايداري مسكن مهر از احتمال طرح سؤال از وزير راه وشهرسازي خبر مي دهد. به گفته او، بيش از يك ونيم مليون نفر در ساختمان هاي مسكن مهر كشور زندگي مي كنند و از اتفاقات رخ داده واهمه دارند. تخريب گسترده ساختمان هاي مسكن مهر سر پل ذهاب و اسلام آباد غرب نشان داده كه مسكن مهر قطعا داراي اشكال است و بايد بررسي شود.

اخبار اقتصادی – شر

ق

واژه های کلیدی: اسلام | طراحي | مهندسي | ساختمان | بيمارستان | اسلام آباد | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار