chelonia همراهی آمریکا استرالیا استرالیا

chelonia: همراهی آمریکا استرالیا استرالیا کره شمالی وزارت خارجه وزیر امور خارجه اخبار بین الملل

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی پنج ضامن رونق بورس‌96

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی گام های محتاطی را در کانال 82 هزار واحدی برمی دارد که به نظر می رسد تردیدها ریشه در مقایسه ای نادرست با گذشته دارد. اصلا

پنج ضامن رونق بورس‌96

پنج ضامن رونق بورس 96

عبارات مهم : ایران

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی گام های محتاطی را در کانال 82 هزار واحدی برمی دارد که به نظر می رسد تردیدها ریشه در مقایسه ای نادرست با گذشته دارد. اصلاح سنگین قیمت ها بعد از صعودهای هیجانی، الگویی است که به علت تکرار طی سال های اخیر زمینه ساز احتیاط خریداران فعلی شده است هست. این در شرایطی است که بررسی پنج ماه ابتدایی امسال با مدت مشابه سال 95 نشان از اصلاح چشمگیر متغیرهای کلیدی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران دارد. عاملی که باعث می شود کارشناسان اطمینان بیشتری به روند مثبت بازار سهام در میان مدت داشته باشند.

در حالی روزهای کم رمقی را در بازار سهام شاهد هستیم که نماگر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال رشد 3/ 6 درصدی را تجربه کرده هست. قرار گرفتن شاخص کل در کانال 82 هزار واحدی بعد از 42 ماه، نگرانی از اصلاح مجدد قیمت ها را میان بعضی فعالان زیاد کردن داده هست. رفتاری که اوایل سال گذشته نیز با رسیدن شاخص سهام به این سطوح صورت گرفت و شاهد بازگشت این نماگر به کانال 72 هزار واحدی بودیم. ولی نگاه به متغیرهای کلیدی چون قیمت دلار، قیمت جهانی کالاها، قیمت سود، روند تورم و رشد اقتصادی نشان می دهد برآیند عوامل به نفع بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بوده و با وجود احتمال اصلاح قیمتی کوتاه مدت، روند آتی این بازار مثبت ارزیابی می شود.

پنج ضامن رونق بورس‌96

تبدیل سقف قدیم به کف جدید؟

اوایل سال 95 شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به نیمه بالایی کانال 81 هزار واحدی افزایش کرد، ولی بلافاصله از آن رقم مسیر خود را در جهت کاهشی عوض کردن داد به طوری که آخرهای تیر ماه این سال، نماگر بازار سهام به محدوده 72 هزار واحدی نیز رسید. از آن پس، تمامی تلاش های شاخص جهت ورود به کانالی بالاتر (82 هزار واحد) ناکام ماند و به نوعی این محدوده سقف بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران آشنا می شد.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی گام های محتاطی را در کانال 82 هزار واحدی برمی دارد که به نظر می رسد تردیدها ریشه در مقایسه ای نادرست با گذشته دارد. اصلا

طی یک ماه گذشته ولی مطابق آینده نگری های «دنیای اقتصاد» (گزارشی با عنوان «خیز بورس جهت سقف شکنی» در 31 تیر ماه)، بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در مسیری صعودی قرار داده شد و توانست از این محدوده مقاومتی عبور کند. در این شرایط، بعضی فعالان انتظار دارند اصلاح قیمت ها مشابه سال گذشته انجام شود؛ موضوعی که باعث تردید خریداران جهت ورود به بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران شده است هست. در این میان، نگاه به شرایط بنیادی تایید می کند این بار، اوضاع دچار تحول اساسی شده است و شاید بتوان محدوده فعلی را کف تازه بازار سهام ارزیابی کرد. بنابراین حتی در صورت اصلاح قیمت سهام، نباید ریزش های سنگین شاخص کل را انتظار داشت.

فارغ از پرسشها فضای اقتصادی-سیاسی کلان کشور، در خود بازار سهام توجه به نسبت های مالی بیانگر نکات مهمی هست. به عنوان نمونه می توان نسبت قیمت به درآمد (P/ E) را در نظر گرفت که به نوعی ارزش گذاری عمومی سهام به وسیله فعالان را نشان می دهد. در سال 95 که شاخص کل به محدود 81 هزار و 500 واحدی رسید نسبت P/ E رقمی بیش از 5/ 7 مرتبه را تجربه می کرد و این در حالی است که در شرایط کنونی و با ورود به کانال 82 هزار واحدی، نسبت مزبور حدود 8/ 6 مرتبه هست. بنابراین تحرک فعلی صرفا ناشی از تورم قیمت ها (رشد صورت کسر P/ E) نبوده و مخرج کسر (سودآوری شرکت ها) نیز ارتقای ملموسی یافته است (گزارش «دنیای اقتصاد» با عنوان «نقطه چرخش سود بورسی ها» در تاریخ 22 تیر).

امید دلاری بورس بازان

شاید به عنوان یکی از متغیرهای مهم اثرگذار بر بازار سهام بتوان روند دلار را مد نظر قرار داد. بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران و قیمت دلار به جز یک دوره استثنا (زمان مذاکرات هسته ای) رابطه ای مستقیم با یکدیگر داشته اند (ضریب هم بستگی بالای 80 درصد در تغییرات ماهانه). علت این امر نیز به حضور شرکت های کالایی وابسته به قیمت دلار برمی گردد؛ بنگاه هایی که حدودا 50 درصد ارزش کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را به خود تخصیص داده شده است می دهند. در دوران مذاکرات هسته ای نیز چون عامل مهم نوسانات بازار غیراقتصادی (بحث تحریم ها) بود، این دو بازار در مسیری مخالف یکدیگر حرکت می کردند.

پنج ضامن رونق بورس‌96

اکنون با برطرف این نگرانی ها می توان نوسانات دلار را به عنوان یک نشانه جهت تعیین مسیر بازار سهام ارزیابی کرد. مقایسه میانگین قیمت دلار در 5 ماه ابتدایی امسال با مدت مشابه سال 95 نشان از رشد 8 درصدی دارد. از سوی دیگر، عمده فعالان اقتصادی باور دارند که دلار به نوعی دارای تورم انباشته است و در صورت رهایی این فنر جمع شده است رسیدن به قیمت های دلار بالای چهار هزار تومان اصلا دور از انتظار نیست. بنابراین و با توجه به موارد یادشده می توان همچنان به آینده بازار سهام از این منظر امیدوار بود.

اهرم فرامرزی بازار سهام

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی گام های محتاطی را در کانال 82 هزار واحدی برمی دارد که به نظر می رسد تردیدها ریشه در مقایسه ای نادرست با گذشته دارد. اصلا

در سوی دیگر، قیمت جهانی کالاها قرار دارند که تقریبا همان شرکت هایی که وابسته به قیمت دلار هستند را متاثر می کند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می دهد عمده کالاها در 5 ماه ابتدایی امسال نسبت به میانگین آن در مدت مشابه سال 95، رشد بسیار مطلوبی را نشان می دهند. ترکیب این رشد قیمت جهانی با زیاد کردن قیمت دلار جهت نیمی از شرکت های بورسی نویدبخش هست. توصیه قابل توجه دیگر آنکه، قیمت فعلی کالاها به مراتب بالاتر از میانگین آنها در 5 ماه ابتدای سال هست؛ یعنی حتی اگر اصلاح قیمت ها از سطوح فعلی تا میانگین 5 ماهه رقم بخورد، باز هم اوضاع به مراتب بهتری از سال گذشته جهت شرکت های کالایی بازار سهام به لحاظ سودآوری قابل تصور هست. هرچند بخشی از این رشدها در زیاد کردن قیمت سهام گروه های وابسته دیده شده است هست، ولی همچنان می توان ظرفیت های خالی جهت اصلاح زیاد عملکرد این گروه متصور بود.

توقف افت تورم؟

یکی دیگر از مواردی که می تواند سودآوری شرکت ها به لحاظ اسمی را زیاد کردن دهد، رشد قیمت های فروش محصولات هست. شاخص کلانی که نماینده این مناسبت هست، نماگر قیمت کالاهای مصرفی (CPI) است که تغییرات آن قیمت تورم عمومی نامیده می شود. در دولت یازدهم، روند قیمت تورم نزولی بود و گرچه شرکت ها زیاد کردن عمومی هزینه ها را داشتند، رشد قیمت محصولات به شدت محدود شده است بود. اکنون ولی به نظر می رسد مسیر کاهشی قیمت تورم متوقف شده است و شاید زیاد کردن تدریجی قیمت فروش محصولات شرکت ها در بخش های متفاوت چندان دور از انتظار نباشد.بررسی ها نشان می دهد در 5 ماه ابتدایی سال گذشته، قیمت تورم میانگین اندکی کمتر از 10 درصد بود و در امسال نیز میانگین تورم همین ارقام است.

پنج ضامن رونق بورس‌96

اما یک تفاوت جدی میان آمار امسال با سال گذشته وجود دارد و آن مسیر قیمت تورم هست. به طوری که فروردین سال گذشته قیمت تورم از 2/ 11 درصد شروع می شود و اواسط پاییز به 6/ 8 درصد نیز می رسد. از آن وقت ولی مسیر کاهشی قیمت تورم عوض کردن کرده و امسال مشاهده می شود قیمت تورم 5/ 9 درصدی در فروردین ماه به بیش از 10 درصد در تیر رسیده هست. در این میان، توجه به زیاد کردن پرشتاب نقدینگی کشور در این سال ها نیز تاکید می کند شانس چندانی جهت پایین ماندن قیمت تورم وجود ندارد. این عنوان فارغ از اثرات کلان اقتصادی که در کوتاه مدت و بلندمدت خواهد داشت، می تواند جهت رشد اسمی سودآوری شرکت های بورسی مثبت ارزیابی شود.

خوب و بد قیمت سود

شاید بتوان بااهمیت ترین عامل اثرگذار بر تمامی بازارهای کشور طی سال های اخیر را قیمت سود بدون ریسک ارزیابی کرد. جایی که پرسشها اساسی در عدم تعادل منابع و مصارف بانک ها باعث اوج ماندن قیمت بهره در اقتصاد شده است هست. قیمت سود اوج از دو جهت بر قیمت سهام فشار وارد می کند؛ نخست آنکه چون هزینه وقت پول را زیاد کردن می دهد، ارزش گذاری قیمت سهام یا به صورت عمومی نسبت P/ E بازار را کم کردن می دهد. به عنوان مثال، اگر فردی بدون ریسک سود هر سال 20 درصدی را دریافت می کند، یعنی نسبت قیمت به درآمد سرمایه گذاری وی عدد 5 واحد هست. مبنایی که ارزش گذاری در سایر بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد. در همین مثال، اگر با قیمت سود 20 درصدی نسبت قیمت به درآمد بورس در 7 واحد متعادل شود با کم شدن قیمت سود به به عنوان نمونه 15 درصد، نسبت مزبور در بازار سهام می تواند تا 8 مرتبه نیز رشد کند.

دومین مساله اما، زیاد کردن هزینه مالی بنگاه های فعال در بازار سهام به علت اوج بودن قیمت بهره وام ها هست. این امر نیز بر سودآوری شرکت ها اثر منفی دارد و در نتیجه هرگونه کم کردن غیردستوری قیمت سود در اقتصاد می تواند به نفع بازار سهام باشد. اینکه بر غیردستوری بودن کم شدن قیمت سود تاکید می شود، به واقعیت اقتصاد کشور برمی گردد. طی سال های اخیر بارها شاهد آن بودیم که به صورت دستوری قیمت سود را کم کردن داده و هر بار در عمل، قیمت بهره کم کردن پیدا نکرده هست. در نزدیک ترین مناسبت مشابه می توان به قیمت سود بالای 30 درصدی اوراق «سخاب» (اسناد خزانه اسلامی بانکی) اشاره کرد که با مسدود کردن مسیر ورود اوراق در بازار بدهی، تلاش شد به صورت صوری قیمت بهره در این بازار کنترل شود.

بنابراین، اغلب کارشناسان معتقدند کم شدن قیمت سود اگر با اصلاح اصولی نظام بانکی انجام شود می تواند واقعی بوده و اثرات خود را بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز بگذارد. بررسی ها نشان می دهد روند قیمت سود در بازار بین بانکی در 5 ماه ابتدایی امسال و مدت مشابه سال 95، عوض کردن محسوسی نداشته است و شاید از این نظر ترساندن یا فرصتی را نتوان مد نظر قرار داد. با این وجود، بانک مرکزی در حال برداشتن گام های مهمی در جهت اصلاح نظام بانکی است و مدیر کل بانک مرکزی کم شدن قیمت سود را وعده داده هست. باید دید این وعده ها تا چه حد عملی هستند و سیاست گذار تا چه اندازه جهت اصلاح نظام بانکی مصمم هست. به طور کلی گرچه عوض کردن ناگهانی در قیمت سود دور از انتظار هست، ولی نشانه های مثبت جهت تعدیل این قیمت بیش از موارد منفی به چشم می خورد.

حرکت چرخ های اقتصاد

اما آخرین محرک بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را می توان مسیر رشد اقتصادی ارزیابی کرد. بررسی ها نشان می دهد بازار سهام به عنوان آینه اقتصاد کشور، در بلندمدت هم جهت با روند رشد اقتصادی بوده هست. از آخرهای سال گذشته نیز چرخ های اقتصاد با شتاب بیشتری به حرکت درآمدند و در امسال نیز به نظر می رسد این روند در حال استمرار هست. هرچند بخش مهمی از رشد اقتصادی سال گذشته مربوط به نفت بوده هست، ولی بررسی ها تاکید می کند اوضاع به لحاظ رشد اقتصادی نیز در امسال نسبت به مدت مشابه سال 95 بهتر هست. موسسات بین المللی نیز رشدهای بین 4 تا 6 درصدی را جهت امسال اقتصاد کشورمان آینده نگری کرده اند که می تواند یک محرک جدی جهت استمرار رونق بازار سهام محسوب شود.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: ایران | بازار | اقتصاد | اقتصاد | اقتصادی | اخبار اقتصادی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

پنج ضامن رونق بورس‌96

پنج ضامن رونق بورس‌96


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار